Ce se ascunde in spatele emotiilor negative?

Emotiile pe care le resimtiti chiar in acest moment sunt un dar, un ghid, un suport, o chemare catre actiune. Daca va veti suprima emotiile si veti urmari sa le eliminati din viata voastra sau daca, dimpotriva, le veti acorda o importanta foarte mare si le veti permite sa dobandeasca controlul asupra vietii voastre, atunci veti risipi nebuneste una dintre cele mai pretioase resurse ale vietii. Suntem cu totii sursa tuturor emotiilor noastre, noi suntem cei care le cream!

Multi oameni nu isi permit sa se simta iubiti sau fericiti sau increzatori, pana cand nu le este implinit un set particular de asteptari. In fiecare clipa trebuie sa fiti constienti ca va puteti simti in orice mod doriti si in orice mod alegeti sa va simtiti. Chiar si emotiile pe care la un anumit moment le-ati considerat negative, sunt pur si simplu o chemare catre actiune. De aceea, in loc de a le numiti emotii negative, numiti-le, pur si simplu, semnale de actiune menite sa va aduca transformari in viata. Odata ce va veti familiariza cu fiecare semnal in parte si cu mesajul sau specific, emotiile voastre nu vor mai reprezenta niste dusmani, ci aliati de nadejde. Ele vor deveni prieteni, mentori am putea spune, ele va vor ghida prin evenimentele vietii, si invatand sa utilizati aceste semnale va veti elibera de temeri, asumandu-va astfel coplesitoarea libertate de a experimenta intreaga bogatie a vietii umane.

Suntem obisnuiti sa asteptam ca evenimentele A, B, C … sa aiba loc pentru ca noi sa ne simtim bine. De ce sa asteptam? Nu avem nevoie de nici un motiv special pentru a ne simti bine, trebuie pur si simplu sa decidem sa ne simtim bine chiar acum, deoarece suntem in viata si deoarece asa dorim. Si odata ce am recunoscut ca suntem sursa tuturor emotiilor noastre, de ce nu ne-am simti bine, de ce nu am alege sa ne simtim bine tot timpul? In general aceasta se petrece datorita faptului ca asa numitele emotii negative ale noastre ne dau un mesaj. Care este mesajul acestor semnale de actiune? Ele ne spun ca ceea ce realizam in mod curent nu functioneaza. Acest semnal de actiune, care va determina sa va simtiti raniti, incearca sa va spuna ca trebuie sa va schimbati modul in care comunicati, astfel incat sa nu va mai simtiti din nou raniti in viitor.

Atunci cand va simtiti deprimati, aceasta reprezinta din nou o chemare catre actiune, spunandu-va ca trebuie sa va schimbati atitudinea, deoarece problemele pe care le aveti au iesit de sub control. Sau, altfel spus, trebuie sa recurgeti la un anumit tip de actiune fizica, psihica sau mentala pentru a stapani o anumita zona a vietii dumneavoastra. Aceste semnale de actiune, pur si simplu urmaresc sa va sustina in a va asuma actiunea de a va schimba modul in care ganditi, de a va schimba modul in care percepeti lucrurile sau de a va schimba modalitatile de comunicare sau comportamentul. Aceste chemari catre actiuni modificate sunt aici pentru a va reaminti ca daca nu doriti sa fiti precum un fluture care se loveste mereu de fereastra incercand sa treaca prin sticla – sau altfel spus, daca nu va veti schimba modul in care abordati lucrurile – persistenta intr-un model gresit nu va va ajuta niciodata. Dimpotriva insa, schimbarea de atitudine, trecerea la actiune si reajustarea comportamentului este cheia pentru a obtine intotdeauna rezultatele dorite.

Este extrem de util sa avem o intelegere constienta a mesajului pozitiv pe care fiecare dintre aceste emotii majore sau semnale de actiune se straduiesc sa ni-l dea. Exista zece tipuri de emotii pe care majoritatea oamenilor se straduiesc sa le evite, dar pe care, in loc de a le evita, le puteti folosi pentru a va directiona catre actiune. Simpla citire a acestei liste de semnale de actiune nu va va conferi stapanirea acestor emotii. Este insa deosebit de util sa cititi chiar de mai multe ori aceste indicatii si sa va reamintiti sensul real al acestor emotii si actiunea pe care este necesar sa o realizati in corelatie cu emotia specifica.

1) Disconfortul: Emotiile ce ne creeaza disconfort nu au in general o intensitate foarte mare, dar ele ne deranjeaza si ne creeaza senzatii negative si sentimentul apasator ca lucrurile nu sunt tocmai in regula.

Mesajul: plictiseala, nerabdarea, greutatea, intristarea, mahnirea sau stigherirea ne transmit cu toate mesajul ca ceva nu este chiar in regula. Poate ca modul in care percepeti lucrurile este eronat sau poate ca actiunile pe care le realizati nu genereaza rezultatele pe care le-ati dorit.

Solutia pentru a ne intelege (cu) si a elimina aceste emotii asociate cu starea de disconfort:

a) Clarificati-va ceea ce doriti cu adevarat.
b) Redefiniti-va actiunile. Realizati o abordare a problemei dintr-un punct de vedere usor diferit si vedeti daca acesta genereaza o schimbare imediata a modului in care va simtiti in acea situatie, cu alte cuvinte, daca se schimba calitatea rezultatelor pe care le generati.
 

2) Teama: emotiile cu privire la teama includ totul, de la o ingrijorare apasatoare, mergand pana la anxietate, fobie, frica si chiar teroare. Teama serveste unui scop bine definit si mesajul sau este clar.

Mesajul: Teama este pur si simplu anticiparea faptului ca ceva care se va petrece in curand, necesita din partea noastra o anumita pregatire. Altfel spus, fiti pregatiti! In aceasta situatie este necesar fie sa ne pregatim sa facem fata conjuncturii, fie sa facem ceva pentru a o schimba. Tragedia consta in faptul ca majoritatea oamenilor incearca mai curand sa isi nege temerile sau pur si simplu se abandoneaza lor. Nu trebuie sa va abandonati pur si simplu temerii si sa o amplificati, incepand sa va ganditi la lucrurile cele mai rele care s-ar putea intampla, dar nici nu e cazul sa pretindeti ca teama nu exista.

Solutia: Reanalizati situatiile in care simtiti teama si evaluati cum trebuie sa actionati pentru a va pregati psihic si mental. Observati care sunt actiunile pe care trebuie sa le realizati pentru a face fata situatiei in cel mai bun mod posibil. Uneori, desi realizam toate pregatirile necesare pentru a preintampina evenimentele si nu ne mai ramane nimic altceva de facut, resimtim totusi in continuare teama. Acesta este punctul in care trebuie sa utilizam antidotul temei: trebuie sa luam decizia de a avea incredere.

3) A fi ranit in amorul propriu: daca exista o emotie care pare sa domine interelatiile umane, atat personale, cat si profesionale, acesta este sentimentul de a fi ranit. Sentimentul de a fi ranit este generat, in mod obisnuit, de o senzatie de pierdere.

Mesajul pe care senzatia de ranire ni-l da este acela ca asteptarile noastre nu au fost implinite. Foarte adesea acest sentiment apare atunci cand cineva a promis ceva si nu s-a tinut de cuvant. In acest caz putem resimti o pierdere de intimitate fata de acea persoana sau poate o pierdere de incredere. Acest sentiment de pierdere este cel care creeaza senzatia de a fi ranit.

Solutia:

a) Realizati ca in realitate nu ati pierdut nimic. Poate singurul lucru pe care trebuie sa-l pierdeti este falsa perceptie ca acea persoana s-a straduit sa va raneasca. Probabil ca ea nici macar nu a realizat impactul pe care actiunile ei l-au avut asupra vietii dumneavoastra.
b) In al doilea rand, reevaluati situatia. Intrebati-va: “Exista cu adevarat o pierdere aici, sau ma grabesc judecand pripit aceasta situatie?”.
c) A treia solutie care va poate ajuta sa depasiti acest sentiment de ranire este de a comunica cu tact si deschidere sentimentul voastru de pierdere si dezamagire persoanei implicate.
 

4) Mania: intreaga gama de emotii, incepand de la o simpla iritare, pana la resentiment, furie si chiar “turbare”, intra in aceasta categorie.

Mesajul: este acela ca o importanta regula, care este acceptata in viata voastra, a fost incalcata de altcineva sau chiar de catre voi. Atunci cand priviti acest mesaj de manie trebuie sa intelegeti ca puteti schimba efectiv aceasta emotie negativa intr-o clipa, de ce nu, chiar intr-un sentiment opus, cum ar fi bunastarea sau pacea, de exemplu.

Solutia:

a) Realizati ca este posibil sa fi inteles in mod total gresit situatia, ca mania voastra cu privire la persoana respectiva care incalca regulile voastre, poate fi bazata pe faptul ca ea nu a stiut ceea ce voi considerati ca este mai important (chiar daca credeti ca a stiut).
b) Realizati ca, chiar daca o persoana a incalcat unul dintre standardele voastre, regulile voastre nu sunt in mod necesar “regulile drepte”, chiar daca simtiti cu tarie aceasta.
c) Puneti-va intrebari cheie, cum ar fi: “Este adevarat ca acestei persoane ii pasa cu adevarat de mine?” Intrerupeti sentimentul de manie intrebandu-va: “Ce pot sa invat din aceasta? Cum pot sa comunic importanta acestor standarde ale mele acestei persoane, intr-un mod in care sa o determine sa doreasca sa ma ajute si nu sa imi incalce standardele din nou in viitor?” De exemplu, chiar daca sunteti manios, schimbati-va unghiul din care priviti lucrurile, gandindu-va: “Poate ca acesta persoana cu adevarat nu-mi cunoaste regulile.” Sau schimbati-va modul de a proceda – poate ca nu i-ati comunicat efectiv necesitatile voastra reale.
 

5. Frustrarea se poate insinua in multe moduri. Ori de cate ori ne simtim ca si cum viata noastra ar fi blocata din toate partile sau atunci cand depunem continuu un efort, dar nu obtinem rezultate, avem tendinta de a ne lasa prada frustrarii.

Mesajul: mintea voastra considera ca ar putea fi mai bine pentru voi decat este in realitate. Frustrarea este foarte diferita de dezamagire, care este descrisa de sentimentul ca nu veti obtine niciodata ceva ce v-ati dorit foarte mult in viata. Prin contrast, desi pare paradoxal, frustrarea este un semn pozitiv. Ea arata ca solutia la problema voastra este in dezbatere, dar ceea ce realizati in mod curent nu functioneaza. In acest caz va trebui sa va schimbati modul de abordare pentru a va putea atinge telul. Este un semnal pentru voi de a deveni mult mai flexibil.

Solutia:

a) Priviti frustrarea ca pe un prieten si cautati totodata noi moduri de a obtine rezultatele scontate.
b) Urmariti sa descoperiti modalitatile de a face fata aceastei situatii. Gasiti un model, pe cineva care a gasit deja calea de a obtine ceea ce doreste. Cereti sprijinul unei astfel de persoane.
c) Fiti fascinat de ceea ce puteti invata din acea situatie, astfel incat sa ajungeti sa stapaniti aceasta provocare nu numai astazi, dar si in viitor, intr-un mod care sa va consume foarte putin timp si energie si sa va creeze intr-adevar bucurie.
 

 6. Dezamagirea poate fi o emotie foarte destructiva daca nu va veti intelege cu ea repede. Ea este sentimentul doborator de a fi coplesit sau parasit, ori de a suporta o pierdere definitiva.

Mesajul este acela ca o asteptare pe care ati avut-o, un anumit tel pe care l-ati vizat – cel mai probabil nu va fi realizat, asadar este timpul sa va schimbati asteptarile, sa le adecvati mult mai mult situatiei si sa actionati in vederea unui nou tel imediat.

Solutia:

a) Descoperiti imediat ce puteti invata in aceasta situatie, ceva care sa va poata ajuta in viitor sa dobanditi chiar lucrul pe care l-ati nazuit initial.
b) Stabiliti-va un nou tel, ceva care sa va inspire chiar mai mult si ceva catre care sa puteti face imediat progrese.
c) Realizati ca este posibil sa va fi pripit in judecata. Adesea lucrurile de care suntem dezamagiti sunt doar provocari temporare. Foarte adesea asteptarile noastre sunt total nerealiste. Daca veti planta astazi o samanta, nu va puteti intoarce maine asteptandu-va sa gasiti in locul ei un copac.
d) O solutie majora in cazul dezamagirii este sa realizati ca situatia nu s-a incheiat inca si sa aveti mai multa rabdare. Reevaluati complet ceea ce doriti cu adevarat si incepeti sa dezvoltati un plan mult mai eficient pentru a dobandi aceasta.
e) Cel mai puternic antidot pentru emotia dezamagirii este cultivarea unei atitudini pozitive, de expectativa optimista cu privire la ceea ce se va petrece in viitor, indiferent de ceea ce s-a intamplat in trecut.
 

7. Vinovatia: Emotiile de vinovatie, regret si remuscare sunt printre starile umane care trebuie sa fie evitate cel mai mult in viata.

Mesajul: sentimentul de vinovatie va spune ca ati incalcat unul dintre cele mai inalte standarde ale voastre, si ca trebuie sa faceti ceva imediat pentru a va asigura ca nu veti mai incalca din nou acel standard in viitor. Sentimentul de vinovatie este ca un ultimatum pe care il primesc multi oameni din partea constiintei lor pentru a-si schimba comportamentul. Cu toate acestea, unii incearca sa isi nege acest sentiment si sa il suprime. Din nefericire aceasta functioneaza rareori. Vionovatia nu va dispare astfel, ci dimpotriva va deveni mai puternica. Nici cealalta extrema nu este valabila ca solutie: a ne lasa neajutorati si deznadajduiti, prada acestui sentiment. De altfel, nu acesta este scopul vinovatiei. Existenta sa are scopul de a ne conduce catre actiunea care va genera o schimbare.

Solutia:

a) Fiti constienti ca de fapt ati incalcat un standard critic, a carui acceptare este deplina in cazul vostru.
b) Asigurati-va ca acest comportament nu se va mai repeta niciodata in viitor. Cautati mental o modalitate de a face fata in viitor in cazul unei situatii similare, astfel incat sa nu mai incalcati nici un fel de standard personal. Daca sunteti ferm convinsi ca aceasta situatie nu se va mai repeta in viitor, puteti cu adevarat sa va eliberati de acest sentiment. In acest caz, vinovatia a servit scopului sau, acela de a va directiona catre un standard mai inalt in viitor, pe care sa nu il mai incalcati.
 

8. Sentimentul de a fi inadecvat: Acest sentiment apare in special atunci cand nu putem sa realizam ceva pe care stim ca ar trebui sa fim capabili sa il realizam. Provocarea, bineinteles, este aceea ca adesea noi avem un sistem de reguli complet nedrept, cu ajutorul caruia noi incercam sa determinam daca suntem sau nu potriviti unui scop dat.

Mesajul este ca in prezent nu aveti nivelul de cunostinte si abilitatile necesare pentru a realiza o anumita insarcinare. Aceasta va spune ca aveti nevoie de mai multe informatii, de mai multa intelegere, strategii, instrumente sau incredere.

Solutia:

a) Pur si simplu intrebati-va “este cu adevarat cazul sa ma simt astfel in aceasta situatie?” Daca sentimentul voastru este totusi justificat, mesajul inadecvantei este acela ca este necesar sa gasiti o cale de a face ceva mai bun decat ati facut inainte.
b) Ori de cate ori va simtiti neadecvat, apreciati incurajarea de a improviza. Reamintiti-va ca nu sunteti perfecti si ca nici nu e cazul sa aveti asemenea pretentii. Astfel veti putea incepe sa va simtiti adecvat momentului si sa decideti sa realizati imbunatatiri in acea zona sau problema specifica.
c) Gasiti un model, pe cineva care se descurca foarte bine in aceasta zona in care va simtiti neadecvat si invatati de la el. Simplul proces de a va decide sa stapaniti aceasta zona a vietii, si apoi constientizarea chiar si a celui mai mic progres facut in aceasta directie va va transforma dintr-o persoana care se simte stinghera si inadecvata intr-o persoana care invata. Nu trebuie sa considerati ca sunteti neadecvat, ci mai curand insuficient antrenat sau lipsit de cunostinte in acea zona particulara, dar aceasta situatie se poate intotdeauna remedia.
 

9. A fi coplesit: depresia, sentimentul de a fi lipsit de ajutor, sunt toate expresii ale sentimentului de a fi coplesit.

Mesajul: este ca aveti nevoie de a reevalua ceea ce este mai important pentru voi in aceasta situatie. Motivul pentru care va simtiti coplesiti este acela ca incercati sa sustineti prea multe lucururi dintr-o data sau incercati sa schimbati totul peste noapte.

Solutia:

a) Decideti care dintre toate lucrurile pe care doriti sa le realizati in viata este cel mai important pentru voi si focalizati-va asupra lui.
b) Scrieti care sunt cele mai importante scopuri ale vietii dumneavoastra si puneti-le intr-o ordine a prioritatilor. Simpla asternere a lor pe hartie va va da sentimentul de control asupra a ceea ce se petrece.
c) Centrati-va asupra primului lucru de pe lista si actionati pana cand il veti stapani in mod desavarsit.
d) Atunci cand creem un mediu mental interior in care exista prea multe cerinte intense si simultane, bineinteles ca ne simtim supraincarcati. Dar avem, de asemenea, puterea si posibilitatea de a schimba aceasta, focalizandu-ne asupra a ceea ce putem imbunatati, pe rand, pas cu pas.
 

10. Singuratatea

Mesajul singuratatii este acela ca aveti nevoie de o conexiune cu oamenii. Ce inseamna acest mesaj? Adesea oamenii presupun ca aceasta inseamna neaparat o relatie sexuala sau o intimitate constanta. Apoi ei se simt frustrati, deoarece nu se bucura de aceasta intimitate si se simt singuri.

Solutia:

Solutia in cazul sentimentului de singuratate este de a realiza ca puteti fi incununati de succes si puteti stabili relatii cu ceilalti, chiar acum, punand astfel capat singuratatii. Exista oameni grijulii pretutindeni.

Identificati tipul de conexiune de care aveti nevoie. Poate fi o prietenie sau o relatie mult mai intima, mai profunda, sau pur si simplu aveti nevoie de cineva care sa va asculte sau sa rada de glumele dumneavoastra. Reamintiti-va ca sentimentul singuratatii pe care il resimtiti va transmite permanent mesajul ca va pasa cu adevarat de oameni si ca va place sa fiti printre ei si cu ei. Trebuie doar sa vedeti ce tip de conexiune va este necesar si sa actionati imediat pentru a-l realiza. Actionati imediat in sensul comunicarii cu ceilalti.

Aproape toate emotiile negative se pot incadra intr-una dintre aceste zece categorii. Stiti acum cum puteti face fata cu succes fiecareia dintre aceste emotii, intelegand mesajul esential al emotiei respective si actionand in vederea solutionarii ei.

sursa: Editura Kamala
Acest articol a fost publicat în Dezvoltare personală și etichetat , , , , , , , , , . Pune un semn de carte cu legătura permanentă.

Un răspuns la Ce se ascunde in spatele emotiilor negative?

  1. Mi-am adus aminte sa imi urmez un drum bine definit,referitor la totunitarul de mai sus vorbind de emotie. Consider ca simplu fapt de linistire incepand de cand esti singur ,mentinand aceasta stare permanent,scapi de orce emotie si orce problema, avand o minte clara si tot acel drum deschis la maxim in fata ta de a avea un raspuns la toate intrbarile si problemele ce te apasa ,scapand de orce emotie sau stare de disconfort.
    Incercati linistea mai mult decat preocuparea.
    A-ti umple timpul cu orce problema face parte din needucare,.
    A-ti face timp permanent pentru liniste interioara ,viata este mai frumoasa si capata o alta forma.
    A considera ca este un lucru minunat sa fi emotiv,este cea mai mare greseala.
    Lasa la o parte orce emotie indusa de tine ca nu te duce la nimic bun si nu face decat sa te distruga incet incet.
    Ce spun altii despre tine ,nu face nici cat o ceapa degerata pe care nu o poti consuma.
    Tot ce conteaza pe primul plan esti numai tu si dupa asta vine si restul.
    Daca nimic nu conteaza ,de ce ai avea emotii in vre-un fel?
    Daca vrei cu adevarat sa te imbolnavesti, daca iti doresti atata de mult sa nu iti iasa nimic din ceea ce vrei sa intreprinzi,si multe altele, atunci fii cat poti tu de emotiv si le vei avea cu siguranta pe toate la pachet.
    In rest sa ne auzim la o portie de liniste interioara ca-i mai buna decat o emotie.

Lasă un răspuns

Te rog autentifică-te folosind una dintre aceste metode pentru a publica un comentariu:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s